۱/۰۲/۱۳۹۳

حضرت فاطمه علیها السلام الگوی خوبی ها


حضرت فاطمه علیها السلام الگوی خوبی ها..................................................... تهیه و تحقیق: علی ظفر یوسفی
اشاره:
 حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در آستانه طلوع فجر روز جمعه 20 جمادى الثانيّه سال 5 بعثت، در مكّه متولد شد. در سن حدود هشت سالگى همراه حضرت على عليه السلام به مدينه مهاجرت كرد، و در سال دوم هجرت، در آغاز ماه ذي حجّه، با آن حضرت ازدواج نمود، و داراى پنج فرزند به نامهاى، حسن، حسين، زينب، امّ كلثوم و محسن گرديد. زمان و محل بين نماز مغرب و عشاء در 15 يا 13 جمادى الاولى، يا سوّم جمادى الثانيه سال 11 هجرى، در سن 18 سالگى در مدينه وفات کرد.
حضرت فاطمه زهرا (س) دارای ویژگی و خصوصیات فراوانی است که در کتب اهل سنت و تشیع به تفصیل ذکر شده  و ما گوشه ای از این خصوصیات را که در کلام پیامبر (ص) بیشتر این ویژگی ها در منابع اهل سنت آمده بود، این جا آورده ایم:
الف) سیده ای زن های جهان:
بزرگ بانوی اسلام در نگاه پیامبر صلی الله علیه و آله از جایگاه بسیار رفیع و بالایی برخودار است که بار ها پیامبر اسلام آن با الفاظ گوناگون دخترش را لقب داده، طبیعی است که این فضیلت ها و مقام ها از آن کسی است که از خود مقامی و فضیلتی داشته باشد، پیامبر اسلام دختران دیگر هم داشت، برای هیچ یک آن ها گونه که در شان دخترش فاطمه سخن گفته است، نه گفته؛ تنها از دختران پیامبر (ص)، او هست که چهره درخشان بانوان مسلمان است، از میان دختران پیامبر او تنها گوهر تابنده بر تارک اسلام است، از خاطر درخشش او در گفتار و عمل، در عبادت و طاعت به نام «زهرا» یاد شده؛ از خاطر این که محبان و دوستان خود را از آتش دوزخ نجات می دهد به نام «فاطمه» مسمی شده؛ از اسم های او صدیقه است یعنی در تمام عمرش دروغ نه گفته، او محدثه است به خاطر که راوی و محدث در اسلام بود، و او زکیه است چون که از همه پلیدی های ظاهری و باطنی پاک است... او دست پرورده پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله  است و در تمام عرصه های تبلیغ و دعوت شاهد حوادث بوده و تحمل کرده لذا زیبنده ای او است که سیده ای زن های جهان باشد، «از جابر بن عبدالله انصاری روایت است که فرمود ای جابر سید زن های عالم چهار تا هستند: فاطمه بنت محمد (ص)، خدیجه بنت خویلد(س)، آسیه بنت مزاحم، و مریم بنت عمران...» [ ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج2، ص60، دارالفکر: بیروت، 1407]
ب) اولین شخص که داخل بهشت می شود:
دخت پیامبر(ص) الگوی برتر برای زنان عالم است، سر مشق بزرگ و قدوه ای بس مهم برای بانوان جامعه مسلمان است، منشا «خیر کثیر» او هست و در روایت که بعدا می خوانیم، پدرش وجود او را در اجتماع مسلمان مثل وجود مریم در بین بنی اسراییل دانسته که این تشبیه حاکی از آن دارد که در هر جامعه ای زنی می تواند الگو باشد که از همه جوانب یک بانوی کامل و نمونه باشد همان قسم که مریم نمونه بود، خداوند مریم را «برگزیده بود و پاک گردانیده بود» هم چنان حضرت فاطمه در کلام پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت فاطمه نمونه ای یک بانوی کامل در امت مسلمان است، چنان چه در این روایت می خوانیم: عبدالسلام بن عجلان از ابی یزید مدنی شنیده که ابی یزید روایت کرده که رسول خدا فرمود: اولین شخص که داخل بهشت می شود فاطمه بنت محمد است و مثَل فاطمه در این امت مثَل مریم در بنی اسرائیل است. [التدوین فی اخبار قزوین، ابوالقاسم رافعی قزوینی، ج2، ص457، دارالکتب العلمیه: بیروت، 1408 قمری]
ج) فاطمه بهترین دوست پیامبر:
جمیع بن عمیر تمیمی روایت کرده که من با عمه ام نزد حضرت عایشه وارد شدم، شخصی از عایشه سوال کرد که چه کسی بهترین دوست پیامبر بود؟ عایشه گفت که فاطمه، از مردان که بود؟ گفت شوهر فاطمه... [جامع الاصول فی احادیث الرسول، مبارک بن محمد جزری، ج9، ص152، مکتبه دارالبیان، 1389هـ] این بزرگ ترین سند افتخار برای بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت فاطمه است، کسی که مجبوب ترین شخص نزد پیامبر است، البته این دوستی و محبت ها بر مبنای پیوند خونی  یا رابطه ای پدر و دختر نیست، هر عاقل و هشیار این را درک می کند که این فرمایشات پیامبر صلی الله علیه و آله روی فضیلت ها است این تعریف ها بر مبنای استواری ایمان است و گر نه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم دختران زیادی داشت که در حق هیچ یک این گونه سخن نه گفته؛ این مایه افتخار جامعه ای اسلامی است که الگو و سرمشق چون حضرت فاطمه ای زهرا دارد که معصوم از گناه است...
د) صلح فاطمه صلح پیامبر(ص) جنگ فاطمه جنگ پیامبر(ص)
در همه ادیان و مذاهب، حتی در ایدئولوژی های شیطانی و غربی خط های سرخی وجود دارد که عبور از این خطوط موجب عبور از اصل همان مکتب است، در این فرمایش پیامبر (ص) - که از زید بن ارقم روایت است که رسول خدا برای حضرت  علی، فاطمه، حسن و حسین فرمود، کسانی که با شما بجنگند با من جنگیده اند، کسانی که با شما صلح می کنند، با من صلح کرده اند. [سنن الترمذی، محمد بن عیسی ترمذی، ج5، ص699، دار احیاء التراث العربی: بیروت] این جا حضرت فاطمه خط سرخ دین اسلام است و هم گام بودن با این خط سرخ و پیروی از این خط همان آموزه های دینی است، و عبور از این مرز سبب خروج از دین اسلام است.
هـ) فاطمه میوه ای دل، نور چشم و معیار خوش حالی و غمگینی پیامبر(ص):
حضرت پیامبر اسلام انسان کامل و خیر البشر بود، محور و معیار نزد پیامبر ایمان به خدا بود امور مادی و دنیوی در نظر او هیچ بود، این میراث پیامبر را حضرت فاطمه نصیب شده بود، در نظر دخت پیامبر هم امور مادی ارزشی نداشت، و این عقیده ای راسخ حضرت زهرا بود، روی این خصوصیات بود که پدرش به حضرت امام علی(ع) فرمود: یا علی فاطمه پاره ای تن من، نور چشم من، میوه ای دل من است، آن چه او را غمگین کند مرا غمگین ساخته است، آن چه او را خوش حال کند مرا خوش حال ساخته است، او اولین کسی از اهل بیت من است که به من ملحق می شود، ای علی به او نیکی کن. [بحار الانوار، علامه مجلسی، ج43، 25، موسسه الوفاء: بیروت] کسی می تواند نور چشم پیامبر شود که پا جای پای پیامبر بگذارد، ذره ای خطا نکند...
و) الگوی تحمل در سختی های زندگی:
مشکلات و سختی های زندگی که در صدر اسلام بود واقعا طاقت فرسا بود على و فاطمه زيراندازى به جز يك پوست گوسفند كه روى آن مى خوابيدند نداشتند، با اين حال فاطمه عليهاالسلام صبر كرد و سختى هاى زندگى را به خاطر خدا و پدر و شوهر خويش تحمل كرد پيامبر صلى الله عليه و آله ضمن با خبر بودن از وضع معيشتى على عليه السلام و فاطمه عليهاالسلام پيوسته دختر خود را به صبر و شكيبايى در برابر مشكلات زندگى فرامى خواند.
انس گويد: روزى فاطمه عليهاالسلام خدمت پدر آمده ، عرض كرد يا رسول الله صلى الله عليه و آله من و پسر عمويم زيراندازى جز يك پوست گوسفند نداريم ، كه شبها ما از آن استفاده مى كنيم و روزها علف شتر را روى آن پهن مى نماييم . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: دخترم صبر كن زيرا موسى بن عمران عليه السلام ده سال از روزهاى زندگى خود را سپرى كرد در حالى كه چيزى جز يك عباى قطوانيه نداشت... [فاطمه الگوی حیات زیبا، جواد مروجی طبسی، ص59]
ز) در فكر ديگران و براى ديگران
فرزند بزرگ فاطمه حضرت امام حسن وارد خانه شد دید که مادرش در حال نماز است و نام زن ها و مرد های مومن را می گیرد و برای شان دعا می کند، دید که مادر فقط برای دیگران دعا می کند نه برای خودش، پیش آمد گفت مادر برای خودت هم دعا کن همان طور که برای دیگران دعا می کنی، فرمود: فرزندم ما باید اول به فکر و به حال همسایه باشیم و بعد به فکر خود. [بحار الانوار، علامه مجلسی، ج43، ص81، موسسه الوفاء: بیروت]


هیچ نظری موجود نیست: