۱۱/۱۶/۱۳۹۲

نقش رسانه ها در انتخابات

رسانه ها را  بعنوان رکن چهارم دموکراسی و مردم سالاری یاد کرده اند ، وظیفه ای رسانه ها ارتباط  بین توده و حکومت است، در زمان انتخابات و گزینش کاندیداها نقش کلیدی را در بسیج عمومی ، در آگاهی و در مشارکت سیاسی رسانه ها به عهده دارند،  رسانه ها به انواع مختلف تقسیم شده اند مثل رسانه های دیداری ، شنیداری ، چاپی ، کامپیوتری(انترنتی) و رسانه های در محلات عمومی از طریق پوستر های تبلیغاتی به مردم اطلاع رسانی می کنند، و بعض از این رسانه های بیشتر تاثیرگزار است بعضی کمتر هرکدام به تناسب جوامع فرق می کند ، ولی در افغانستان رسانه های صوتی و تصویری بیشتر در اجتماع موثر بوده و مخاطبان آنها هم بیشتر هستند ، از این جهت رسانه ها برای تبیین حقایق و تفهیم عامه از انتخابات و اطلاع دهی به مردم از برنامه های کاندیداها در انواع مختلف جهت دهی مردم هیچ چیز از رسانه ها در هدایت افکار عمومی تاثیرگزار تر نیست.
رسانه ها رابط بین کاندیداها و مردم:
در انتخابات نامزدهای مختلف با گرایش های متفاوت ، برنامه ها و شعارهای گوناگون وارد صحنه ای انتخابات می شوند ، این تفاوت ها و اختلافات نقش یک کاندید را در آینده مشخص می سازد ، برنامه های موثر و کارساز یک کاندید می تواند در جلب آرای مردم کمک کند ، این برنامه ها و خط مشی های سیاسی باید به مردم در سراسر کشور رسانده شود که این جا نقش رسانه ها اعم از دیداری ، شنیداری ، چاپی و... برجسته می گردد ، عامل بسیار تاثیر گذار در اطلاع رسانی است ، که  چه از طریق چهره به چهره در مناظره ها باشد چه از طریق توضیح  تفهیم  غیر مستقیم در رسانه ها و شبکه های اجتماعی و...باشد
نقش رسانه ها در بیداری مردم از قوم گرایی (ترویج اصل شایسته سالاری):
با اینکه جامعه مجموعه ای از افراد است که دارای منافع مشترک اند (در اصل) اما در افغانستان بخاطریکه در دوران گذار از سنت به تجدد است قومی منافع خود را در برنده شدن  یک کاندید از اقوام دیگر نه می بیند ؛ این خصوصیت یک جامعه سنتی است که باید این مراحل را گذزاند به  یک سطح بالای فکری یا به عبارت روشن تر فرا قومی رسید ، با تاسف که سیاست مداران ما هم متاثر از افکار اجتماع اند یعنی که کوشش می کنند از آدرس قوم خود و ارد کار و زار انتخاباتی شود هر کاندیدی باید از اقلیت های دیگر  از اقوام دیگر معاون هایش را برگزیند در حالیکه در جوامع مدرن و توسعه یافته  بحث اقلیت و اکثریت منتفی است هرکس به سبب لیاقت و شایستگی می تواند آرای مردم را جلب کند نه اینکه هرکس به طایفه و عشیره اش رای دهد ، نمونه ای بارز آن برنده شدن دو دوره باراک اوباما در ایالات متحده است....بنا براین رسانه های مهم ترین وسیله برای  آگاهی مردم از پیامدهای قوم گرایی است، فهماندن تبعات و پیامدهای ملیت گرایی ، هشدار دادن به توده از  رای دادن به  طایفه و قوم از وظایف اصلی رسانه های جمعی است، انتشار برنامه های موثر به زبانهای مختلف اقوام ساکن و ترویج اصل شایسته سالاری ، بالابردن سطح آگاهی از رسالت وسایل ارتباط جمعی است.
رسانه ها عوامل موثر در مشارکت سیاسی:
در بعض کشورهای اسلامی مردم و توده سطح آگاهی شان از دموکراسی و مردم سالاری بالاست ؛ ولی از طرف حکومت محدودیت های برای مشارکت و یا حتی در نامزدی در انتخابات وضع می شود در افغانستان برعکس قضیه حکومت محدودیتی را برای مشارکت و نامزد شدن در انتخابات وضع نکرده ولی بخش قابل توجهی  مردم از مفاهیم مثل انتخابات ، مشارکت عمومی در سرنوشت ، مردم سالاری و دموکراسی  آگاهی و اطلاع ندارند بلکه  از طرف افراطیون  تحریم انتخابات بعنوان پدیده ای غربی برای آنها تبلیغ شده، رسانه ها خصوصا رادیو و تلویزیون نظر به اینکه مخاطب آنها می تواند بی سواد هم باشد ، دراین راستا از باید نقش جدی و قابل قبولی را برای این طایفه از مردم ایفا کند ، که البته در قدم اول طرح و برنامه ریزی های آن از طرف کمیسیون مستقل انتخابات صورت بگیرد بعد از طریق رسانه های مختلف به سمع این مردم رسانده شود ، این مفاهیم را باید به شکل بسیار عوامانه و قابل فهم به مردم تبیین و توضیح کرد ، باید انگیزه ای کافی را برای مشارکت سیاسی مردم فراهم ساخت  تا  مردم از سرنوشت خود و کشور خود آگاهی یافته آگاهانه به کاندید مورد نظرخود رای دهند.

هیچ نظری موجود نیست: